donderdag 7 juni 2012

The Cruelest Obsession: Obsessing about Obsessing


Vond bij toeval dit artikel van Dr.Jonathon Grayson. Het is echt heel interessant en denk ik herkenbaar voor veel dwangers. Het gaat onder meer over het feit dat bepaalde obsessies kunnen overgaan in een angst voor het obsederen zelf: het bang zijn dat de obsessies over de initiĆ«le angst nooit meer zullen overgaan. Een soort angst op meta-niveau. Ik had hier op gegeven moment ook heel veel last van. Ik liet me met name "chanteren" door mijn dwang, omdat ik bang was dat ik nooit meer gelukkig zou worden als ik niet zou toegeven aan de compulsies, omdat ik dan de rest van mijn leven door de obsessies geplaagd zou worden.

Hij geeft ook allerlei tips voor het behandelen van deze vorm van obsessies. Waar het volgens mij op neer komt is:

"Treating obsessing about obsessing or neutral obsession is not a matter of getting rid of the thoughts or images.  It is getting to the point where you don’t care whether or not they are present."

Vrij vertaald: je moet zover komen dat je het niet meer kan schelen of je nou wel of niet die obsessies hebt. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar ik denk dat hij wel ergens gelijk heeft.

Ik zou in ieder geval iedereen willen aanraden om het artikel te lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.